A képernyőidő negatív hatásai

A képernyőidő negatív hatásai

Szülőként talán az egyik legnagyobb dilemma és vitatéma, hogy mennyi képernyőidőt engedélyezzünk gyermekünknek. Helyes válasz nem igazán létezik erre a kérdésre, hiszen megannyi tényezőtől függ, azonban ebben a cikkünkben igyekeztünk összegyűjteni a WHO és más szakemberek ajánlását.

Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) 2019-ben tette közzé legfrissebb állásfoglalását a képernyőhasználatra vonatkozóan. Eszerint 18 – de lehetőleg 24 – hónapos korig ne töltsön egyáltalán időt a képernyő előtt gyermekünk, illetve ne adjunk a kezébe okostelefont vagy tabletet. Ebben az életkorban nagyon fontos a nagymozgások gyakorlása, a szabadban töltött idő. Szintén elengedhetetlen, hogy olvassunk, mondókázzunk a kicsikkel, illetve bátran adhatunk kemény lapos könyveket a kezünkbe, amit ők is lapozgathatnak. Számos statisztika igazolja, hogy azok a gyermekek, akik rendszeresen hallgatnak meséket, azok iskoláskorra jellemzően sokkal jobb szövegértési tulajdonságokkal rendelkeznek, de a nyelvi fejlettségük, valamint a szókincsük is fejlettebb azokhoz a társakhoz képest, akik nem hallottak mesét gyermekkorukban. Az már csak ráadás, hogy esténként, a lefekvés előtti mesélés lehetőséget ad egy nyugodt, szeretetteljes légkör megteremtésére, melyben a gyermek biztonságban érzi magát, fantáziája szárnyalhat.

2-5 éves kor között is csupán maximum egy óra az ajánlott képernyőidő (nem egyhuzamban!).

Javasolt ezt is közösen eltölteni, hiszen így a szülő kezében van, mit néz a gyermek, illetve meg lehet beszélni a látottakat, a gyermek kérdéseket tehet fel. Célszerű eleinte rövidebb, lassabb meséket választani, ahol nem váltakozik túl gyorsan a kép. Legyen könnyen elkülöníthető a jó és a rossz szereplő, életkorának megfelelő eseményt dolgozzon fel. Manapság számtalan mese közül lehet választani, így mindenki megtalálhatja gyermeke érdeklődési körének megfelelőt (pl. állatok, autók, vonatok stb.) Mindenképp kerüljük a gyors tempójú, vibráló és erőszakos tartalmakat, amelyeket a kicsik nehezen értenek meg, és zavaróak lehetnek számukra.
5 éves kor felett – főleg az iskola eljövetelével – egyre nehezebb gátat szabni a képernyőidőnek. Sok gyermeknek már akár saját telefonja vagy tabletje van. Ebben a korban is jó, ha domináns marad a szabadban töltött idő, valamilyen sportfoglalkozás vagy kreatív gondolkodást fejlesztő játék. Amennyiben képernyőidőre kerül sor a legfontosabb, hogy a szülő tudja mit néz a gyermek és szükség esetén korlátozza. 
Fontos megjegyezni, hogy az elektronikus készülékek használata nem minden esetben rossz.  Rengeteg aranyos mesét, mondókát, éneket lehet találni az interneten, nem beszélve a nagyobbaknak szóló fejlesztő játékokról. Minden életkorban a mértékletességre érdemes odafigyelni.

De mégis, miért káros, ha túl korán vagy túl sokat nézi a képernyőt a gyermek?

A baba első életévében a szemizmai még nem elég erősek. Ha túl sokáig néz hosszasan egy irányba (márpedig ha pl. mesét néz, akkor ez történik), meg kell erőltetnie a szemizmait, hogy fókuszálni tudjon, ez pedig szemromláshoz vezethet. Ezzel ellentétben egy könyv lapját kb. 10-20 másodpercig nézi a gyermek és közben megfigyeli a képeket, azaz a szem mozog. Emellett kutatások bizonyítják, hogy azok a gyermekek, akik túl hamar vagy az ajánlott napi mennyiségnél többet néznek képernyőket, a fehérállomány lassabban fejlődik, ez pedig azért probléma, mert később fontos szerepet játszik a nyelvtanulás, az olvasás és a kognitív képességek fejlődésében.


Természetesen nagyon nehéz a gyermekeket távol tartani az okos eszközöktől, ha ő is folyamatosan ezt látja a szülőknél. Elmondható, hogy az egyik legfontosabb minta a mi viselkedésünk, így érdemes saját magunknak is korlátokat felállítani a gyermekkel töltött idő során. A másik, amit szülőként megtehetünk, hogy alternatívát kínálunk. Számtalan szórakozási lehetőség van a képernyőn túl is, ezekre igyekszünk most néhány ötletet adni:

Szabadban:

  • különböző termések gyűjtése (pl. gesztenye, makk, dió)
  • gyerekeknek szóló KRESZ park felfedezése kismotorral, futóbiciklivel
  • ugróiskolázás
  • papírsárkány eregetése
  • ugrálókötelezés
  • fáramászás

Otthon:

  • közös süteménysütés
  • ujjfesték
  • célbadobás 
  • kincskeresés
  • matricás vagy készségfejlesztő munkafüzet

A lehetőségek tárháza végtelen! Csak a szülői kreativitáson múlik, mivel tudjuk elvarázsolni gyermekünket. Mi a Manó Füzetnél azon dolgozunk, hogy egy olyan választási lehetőséget kínáljunk, amivel a gyermek játékos úton tanulhat, fejlődhet. Három különböző tematikájú munkafüzet, két darab letörölhető filctoll és egy szivacs gondoskodik arról, hogy a kaland sokáig tartson. 

Végezetül…

Az internet és az okoseszközök használata nem rossz vagy bűn. Csupán szülői felelősség és következetesség mikor, mit és hogyan engedjük használni gyermekünknek. Minél változatosabban játszol a gyermekeddel, minél többféle „offline” élménye van, annál kevésbé lesz érdekes számára az online tér. 
Amennyiben úgy döntesz, hogy kipróbáljátok a Manó Füzet készségfejlesztőit,’ide’ kattintva tudsz rendelést leadni.
Vissza a blogba